Wednesday, October 10, 2012

Pengalaman vs Kenangan

6/10/2012 - 7/10/2012 (Kolej Matrikulasi Selangor)
 
Guys..aku ade kisah sikit nak cerita dengan korang. Beberapa hari lepas aku dapat peluang ke Kolej Matrikulasi Selangor untuk promote course aku & fakulti aku kat sana. Mula-mula aku memang nak join roadtour fakulti aku ke KMM, tapi tempat tu dah orang lain amek.
 
Jadi, cerita yang aku nak kongsikan sekarang adalah apa yang aku dapat kat KMS tu. Sampai sana je, aku nampak ramai budak-budak matrik ni baru balik dari Larian KAKOM. Serius, masa tu kenangan lama terlibat dgn Larian KAKOM kembali. Tapi kali ni aku hanya tengok je budak-budak tu sambil bagi sorakan. Bila aku masuk kat kolej tu aku nampak DK, Bilik Tutoran, makmal dll, teringat plak kenangan kita semua dulu dok berjalan kesana kemari untuk ke DK, makmal dgn tutoran. Hidup kita semua byk dihabiskan dengan kelas yang pack je.
 
Aku ditugaskan untuk beri ceramah kat hampir 700 orang student matrik masa roadtour tu. Tengok fasiliti DK dorang memang sama macam kita. Dulu aku tak berani nak turun bawah kat depan DK nak buat presentation apatah lagi tulis jawapan kat PHP projector depan tu. Tapi sekarang aku sendiri yang berdiri & cuba benda tu. Tengok muka budak-budak tu semua memang skema, byk yang sibuk study sendiri-sendiri tak peduli pun ceramah yang kami bagi.
 
Kemudian aku dekati beberapa student ni, aku tanya "sibuk nampak adik-adik? dah nak dekat PSPM1 ke?" Kemudian students tu pandang "haah bang, PSPM1 29/10/2012 ni. Sekarang dah nak dekat PRA-PSPM1, tu yang kena study lebih". Senyum tu masa tu, teringat jugak aku masa kita semua sibuk nak dekat PSPM, rajin buat study group, lepak library, discuss past years, lepas study sama-sama kita pegi makan kat cafe B. Masa tu aku rasa macam aku sedang berada di alam matrikulasi semula dan akulah budak-budak tu.
 
Masa aku bagi ceramah kat DK tu, aku tengok budak-budak tu tak bagi perhatian kat aku. Sibuk dengan buku & tutorial kat atas meja. Jadi aku amek inisiatif perkenalkan diri aku termasuklah latarbelakang aku dulu belajar di KMM. Budak-budak tu jadi fokus. Beberapa lama aku perhatikan budak-budak ni aku dapat rasa, cara diorang bergaul sesama sendiri, cara diorang study, cara diorang berinteraksi sesama bangsa, cara diorang bercakap dgn orang luar/lecturer memang sama dengan cara kita masa di matrik dulu. Cuma persekitaran je yang lain.
 
Memang sepanjang 2 hari aku kat sana aku rapatkan diri aku dengan budak-budak matrik tu, berkongsi pengalaman, apa yang berbeza...apa yang sama. Bila aku tengok muka budak-budak tu aku rasa macam aku tengah tengok muka satu-satu dari Praktikum H6P2 kita. Rindu sangat nak bergelak ketawa macam budak-budak tu. Seronoknya bila duduk-duduk dengan diorang. Siap makan, beriadah & pusing-pusing satu KMS pun dengan diorang. Seronoknya rasa kalau dapat ulang balik kenangan indah dengan korang semua di KMM.
 
Dan hari terakhir aku kat sana memang betul-betul buat aku rasa sedih, nak pergi tu memang rasa macam tak sanggup walaupun KMS (Banting) dengan UiTM Shah Alam tu tak jauh. Tapi rasa jauh hati dengan diorang, budak-budak matrik ni. Jujur keluar je dari pagar KMS tu aku menangis, aku pun tak tau kenapa. Aku tak sedih kerana KMS tu sangat, cuma aku sedih bila teringat balik kenangan masa kita semua kat KMM dulu. Terasa semua tu hidup semula bila aku kat KMS. Sampailah aku post entri ni...masih terasa dalam hati sedih tu. Sebab tu aku post semula gambar-gambar kenangan kita dulu kat KMM. Harap guys masih ingat semua kenangan kita lagi.
 
Rindunya kat korang. Sayangnya kat korang. Teringat lagi KMM Batch 2009/2010.

No comments:

Post a Comment